fredag 29. april 2011

Litt om beliggenhet, adkomst og fritidstilbud

Rolig, men sentral beliggenhet nært skitrekket i den nye "Rørosgata"/"Vetlegrenda" på Bjorli. Det er ski inn - ski ut fra Vetlegrenda og Grønneløypa er like ved. Det er 250 meter til alpinanlegget.

Fritidstilbud

Bjorli har mye å tilby av fritidsaktiviteter. Der er alpinanlegg, turløyper, turterreng, golfbane, motorcrossbane mv. Der er også hotell med svømmebasseng mv.

Offentlig kommunikasjon

Det er buss-og togforbindelse på Bjorli.

Adkomst

Når du kommer til Bjorli sentrum, tar du av bortover mot skitrekket. Ta så til høyre ved avkjørsel mot Kongelberget og følg vegen oppover. Vetlegrenda ligger på venstre hånd.

Nyttige lenker

Snøscooter

Litt om Bjorli

Om Bjorli

Bjorli er kjent for sine lange og snøsikre vinter. For sesongen 2005/2006 har skisenteret utvidet sin heiskapasitet ved å sette opp en 6 seters ekspress stolheis. Ved siden av stolheisen er det tre heiser og to barneheiser. Nytt for året er også en 3,5 km lang grønn nedfartsløype - totalt har anlegget en samlet lengde på 20 km nedfartsløyper, med en fallhøyde på 680 m. Bjorli er et anlegg som passer for alle småbarnsfamilier, carvinginteresserte og de som vil kjøre off piste. Bjorli har også ca. 90 km med oppkjørte og merkede langrennsløyper, i både skogs- og fjelltrereng.

Turforslag Bjorli og Lesja.

De mange fjellene i Lesja er perfekte for lange og korte turer. Se Bjorlis offisielle nettside for detaljerte turforslag.

Sommer

Kampen 1369 m.o.h.
    Kjør av hovedvegen rett vest for Thøring Hyttefabrikk. Kjør jernbaneundergangen og videre over Lesjaskogvatnet. Ved veikrysset på andre siden tar du til høyre, så venstre og kjører opp til Nødre Tandseter. Parker på utsida av gjerdet og følg veien opp til setrene.

Fra setrene følger du råket opp i gjennom skogen mot Hyrjon. Åa krysses ved omtrent 1300 m.o.h., gå deretter opp på sørøstryggen og følg denne til toppen. Retur samme vei.

Raudbergan ca. 980 m.o.h.
    Kjør til Lesjaskog og ta av over lysregulert jernbaneovergang til utløpsosen av Lesjaskogvatnet. Parker på bortsiden av brua. Følg gule merker oppover mot Raudbergan. Ca. en times gange. Bratt på slutten. Det er fint å gå videre fra Raudbergan og opp til Kampen.

Lordalen - Lesjaskog

Turen over fjellet fra Lordalen til Lesjaskog følger Løvegen, en gammel ferdelsåre mellom Lesjaskog og Lom(derav Lø). Stien er lett å følge og vardesettingen er svært gammel. Kjør til Lora og ta av mot Lordalen. Kjør veien helt inn til Nysetra. NB! Bomvei. Ikke følg veien opp lia til grustaket, men parker nede ved setrene. turen er lettere fra Lordalen til Lesjaskog enn omvendt. Følg stien på vestsida av Sjogrove mot to varder i himmelsjå. Følg stien videre over fjellet og ned i Grøndalen.

Vinter

Svarthøe 1883 m.o.h.
    Ta skitrekket på Bjorli til toppen (fjellheisen), og fra Bjorlihøe følges søkket over Bøvertjønene,mot ettare Bøvervatnet (Einbusvatnet). Derfra følges draget oppover etter Sandåa over Sandåbotn og mot toppen. Retur samme vei.

Alternativ retur er nedover Svarthøhalsen og opp på Liahovdan. Fra Liahovdan holder du litt til venstre rundt toppen og renner så ned mot glenna i skogen. Vel nede er du avhengig av å bli hentet, eller at du har satt igjen en bil her.

Merrabottsetre
    En familievennlig tur langs oppkjørt trasè. Letteste adkomst er fra Fjellveien på Lesjaverk. Kjør av hovedvegen ved skilting mot Fjellveien, ca. tre kilometer vest for Lesjaverk sentrum og 17 kilometer øst for Bjorli. NB! Bomvei. Følg merket løype fra Fjellveien. Retur samme vei. Alternativ retur går om Kvannslåe og ned Langranden til parkeringen.

Dagsturer med bil

Bjorli - Mardalsfossen (Eikesdalen)
    Ta bilen og kjør 4 kilometer fra Bjorli mot Åndalsnes og ta av til høyre ved skiltet Brude. Følg veien til dens ende, ca 33 kilometer, innover Sangrovbotn. Parker bilen og spasèr i ca 15 - 20 min. Da kommer du slik at du ser utspringet til Mardasfossen - Nord Europas høyeste frie fossefall - og hele dens lengde. Hele fossen har et fall på 655 m, øverste del på 297 m og nederste fall på 358 m. Herfra vil du også se ned i Eikesdalen.

Lordalen på Lesja
    Om du tar bilen og kjører til Lora, tar av til høyre til Lordalen og kjører bomveien innover i ca 15 kilometer, kommer du til en setergrend. Lordalen består av mange setrer, der det er drift på noen i dag. På Brenden seter kan du stoppe og smake på tradisjonsbakst og kjøpe med deg ekte seterrømme hjem.

Om du kjører innerst i dalen til Nysetra, som ligger på høyre side, og følger stien som går opp langs ås siden vil du finne klare rester etter gamle fangstgraver. Elva Lora slynger seg nedover på både høyre og venstre side av veien. Du kan stoppe der du måtte ønske og prøve fiskestanga, eller kajakken -  for den som har interesse av det.

Vetlegrenda - en handelsgate som virkelig fortjener et besøk!

En kjempekoselig gate som virkelig sjarmerer! Her er det koselige små nisje butikker og koselige cafeèr.

Bilder inne i vetlegrenda:)